2017년 7월 15일 토요일

커뮤니케이션, 문화, 자본주의: 어느 대학 (아마도 신문방송학) 세미나의 요강 및 참고 문헌


출처: http://web-app.usc.edu/soc/syllabus/20163/20842.pdf

  • 대학: 남 캘리포니아 대학교(University of Southern California)
  • 세미나 제목: Communication, Culture & Capitalism
  • 교수자: Christopher Smith 
  • 시기: 2016년 가을 학기 (매주 1회, 두 시간 반 정도)

학생들이 (신문방송학, 경제사회학, 인류학 등의 문화적 연구와 여러 학술지나 언론 논평 등을 통해) 일상 생활에서 돈과 시장의 역할에 대하여 비판적으로 사고하도록 돕는 것을 기본적인 목적으로 하는 세미나 같다. 15주에 걸친 해당 세미나의 참고문헌 주제들이 매우 다채롭고 읽어야 할 분량도 무지막지하다. 이런 자료들을 읽고 선생과 같이 토론하고 텀 페이퍼를 쓰는 훈련이 자신의 관점들을 구축하는 데 유익해 보인다. 이 세미나의 필수 참고문헌 중 하나는 『상어와 헤엄치기(Swimming with Sharks)』인데, 그 밖에도 훌륭한 문헌들이 많다.


※ 발췌 (excerpt):

This seminar surveys scholarship about the relationship between money and culture. Specifically, the course is designed to merge poststructural theory with institutionally savvy analysis of economic, financial and monetary power (i.e., central banks, multinational corporations, commodity and stock exchanges, global trade organizations, financial regulatory agencies, etc.). Our critical intervention stems from the fact that, for the better part of the past century, the grand pursuit for economics as a field of study has been to distance itself from the humanities and social sciences and gain a share of the prestige typically accorded to physics by the academy and society-at-large.  ( ... ... )

Course Goals
  1. To familiarize students with a representative range of interdisciplinary scholarship on money and markets from the fields of communication, economic sociology and cultural studies.
  2. To offer students the opportunity to consider the marginal utility of “culture” as a critical lens for studying “the economy.”
  3. To offer students opportunities to reflect and write critically about the role of money and markets in everyday life.
  4. To offer students exposure to working professionals from financial regulatory agencies, and from the financial communication and financial services industries.

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