Closing of an insolvent bank by the chartering agency. Only a state banking commissioner, the primary regulator of a state chartered bank, or the Comptroller of the Currency who regulates National Banks can make the decision to close a bank. If the bank is federally insured-by now nearly all bank deposits are covered by federal deposit insurance-the bank is placed in receivership with the Federal Deposit Insurance Corporation which then settles any claims against the bank by its creditors, including the claims of insured depositors up to $100,000 per account. The FDIC has the authority to liquidate, if necessary, the bank's assets to meet these claims, and by law is obligated to dispose any creditor claims by selecting the failure-resolution method bearing the lowest cost to the Bank Insurance Fund managed by the FDIC.
The least disruptive way of disposing of a failed bank is a Purchase and Assumption a transaction in which another bank steps forward and purchases some or all of the failed bank's assets and assumes its deposit liabilities. In drastic situations where a failed bank has almost no salvageable value, and (...) Read more:
The closing of an insolvent bank by a federal or state regulator. The comptroller of the currency has the power to close national banks; banking commissioners in the respective states close state-chartered banks. Banks close when they are unable to meet their obligations to depositors and others. When a bank fails, the Federal Deposit Insurance Corporation (FDIC) covers the insured portion of a depositors balance.
Investopedia explains 'Bank Failure'During the financial crisis that started in 2007, the biggest bank failure in U.S. history occurred when Washington Mutual with $307 billion in assets closed its doors. (...) Read more:
Bank failures are different from other types of bankruptcies. While the insolvency of individuals and most business entities is covered under the provisions of the Federal Bankruptcy Code, the insolvency of banks is not.2 The insolvency of a bank (i.e., a federally insured bank or thrift), which is specifically exempted from the Bankruptcy Code, is governed by the Federal Deposit Insurance Act (“FDI Act”).3 Bank insolvencies are administered by the FDIC utilizing a non-judicial, administrative process. The insolvency of a bank or financial holding company and “non-bank” affiliates, however, is
governed by the Bankruptcy Code.4 (...)
자료 4: Wikipedia
1929~1933년 기간 중 대규모 은행도산사태(bank failure)가 3차례 발생하여 총 9,755개의 은행이 도산하였으며 경기침체로 인한 자금수요 저조 등으로 주식시장은 장기간 저조.
자료 5: [법학석사학위논문] 금융기관 도산처리방식으로서의 계약이전제도에 관한 법적연구 (강우찬 지음, 서울대학교 대학원 법학과)
영문제목: A Study on “Asset and Liability Transfer” (P&A) as a Bank Failure Resoluton Procedure in Korea
(...) 이러한 부실금융기관 정리방식으로서 과거 외환위기 당시 금융기관구조조정의 주요한
수단으로 사용된 제도가 바로 ‘계약이전제도’이다. 이 제도는 미국법상의 자산 및 부채이전방식(Purchase and Assumption)을 우리 법제에 맞게 변용시켜 도입된 제도이다. 이는 당시 은행의 주요한 정리수단으로 사용된 바 있다. 그러나 당시의 급박한 사정으로 인하여 법률적인 정비 및 검토가 제대로 뒷받침되지 못한 상태에서 이를 도입, 활용하게 된 결과, 계약이전결정 취소소송 등 각종 법정분쟁이 뒤따르게 되기도 하였다. (...)
(...) 부실금융기관이라는 용어는 상당히 경제학적인 측면의 의미가 많이 반영된 것으로서 실정법상 그 지정에 있어서는 금융감독위원회에 의하도록 하고 있다. 즉 금융산업의구조개선에관한법률1 제2조 제3호에 의하면,
- 첫째로 금융감독위원회가 미리 정하는 기준에 의해 부채와 자산의 평가 및 산정을 하여 경영상태를 실사한 결과 부채가 자산을 초과하는 금융기관2 또는 거액의 금융사고 또는 부실채권의 발생으로 부채가 자산을 초과하여 정상적인 경영이 어려울 것이 명백한 금융기관으로서 금융감독위원회 또는 예금자보호법 제8조의 규정에 의한 운영위원회가 결정한 금융기관,
- 둘째로 예금자보호법 제2조 제4호의 규정에 의한 예금 등 채권의 지급 또는 다른 금융기관으로부터의 차입금의 상환이 정지상태에 있는 금융기관,
- 셋째로 외부로부터의 자금지원 또는 별도의 차입이 없이는 예금 등 채권의 지급이나 차입금의 상환이 어렵다고 금융감독위원회 또는 예금자보호법 제8조의 규정에 의한 운영위원회가 인정한 금융기관 등
댓글 없음:
댓글 쓰기