2017년 10월 19일 목요일

[아리스토텔레스, 정치학] 1권 11장, "독점의 발생에 관하여" 중에서


출처 1: <정치학>. 아리스토텔레스 지음. 천병희 옮김. 숲 펴냄. 2009.

※ 발췌: 1권, 11장. 독점의 발생에 관하여

1258b9. 
지금까지 재산 획득 기술의 이론에 관해서 충분히 논의했으니, 이번에는 그것의 실천에 관해 살펴보아야 할 것이다. ( ... ... )

1258b33.
나는 재산 획득의 여러 분야에 관해 일반적으로 언급했다. 그것들에 관해 세세히 고찰하는 것은 실용적인 목적을 위해서는 유익하겠지만, 여기서 장광설을 늘어놓는다면 짜증이 날 것이다. ( ... ... ) 몇몇 사람들이 재산을 모으는 데 성공한 방법들에 관해 흩어져 있는 이야기들도 수집되어야 할 것이다.

1259a6.
밀레토스의 탈레스[주]43의 일화도 그중 하나다. 그것은 재산 모으는 계책에 관한 일화인데, 그가 지혜롭기로 이름이 나서 그가 생각해낸 것으로 알려져 있지만, 그 원칙은 누구에게나 적용될 수 있다. 그는 가난하다고 비난받았는데, 아마도 철학이 무용지물이라고 여겼기 때문일 것이다. 그러자 천문학에 밝던 그는 이듬해에 올리브 농사가 대풍이 들 것을 예견하고, 아직 겨울인데도 갖고 있던 얼마 안 되는 돈을 보증금으로 걸고 키오스[주]44와 밀레토스에 있는 올리브유 짜는 모든 기구들을 더 높은 임차료를 제시하는 사람이 없어 싼 값에 임차했다고 한다. 그 뒤 올리브 수확 철이 되어 올리브유 짜는 기구들이 갑자기 한꺼번에 많이 필요하게 되자 그는 임차해둔 기구들을 자신이 원하는 값에 임대하여 큰돈을 벌었다고 한다. 그리하여 그는 원하기만 하면 철학자도 쉽게 부자가 될 수 있으나 그것은 그들의 관심사가 아니라는 것을 세상 사람들에게 보여주었다. 탈레스는 그렇게 자신의 지혜를 입증했지만, 그의 재산 모으는 계책은 앞에서 말했듯이 누구에게나 적용될 수 있는 것으로서 다름 아닌 독점인 것이다. 그래서 많은 국가들이 돈이 궁하면 이 방법을 사용하는데, 말하자면 물품들을 독점해서 판매하는 것이다.

1259a23.
그 밖에 시케리아[주]46에서도 누군가 자신이 맡아두었던 돈으로 광산의 철광을 모두 사재기해두었다가 각처 시장에서 상인들이 사러 왔을 때 유일한 판매자가 되어 그다지 값을 올려 받지 않았는데도 50 탈란톤(talanton)[주]46을 투자해 100 탈란톤의 이익을 남겼다. ( ... ... ) 그러나 그의 발상은 탈레스의 발상과 같은 것으로, 두 사람 다 사적인 독점을 꾀했던 것이다. 그리고 이러한 방법은 정치가들고 알고 있는 것이 유익하다. 국가도 가정만큼 또는 가정 이상으로 재원이 필요하며, 따라서 재원을 마련할 방법들이 필요하기 때문이다. 그래서 몇몇 정치가들은 실제로 재정에 전념한다.


12장 남편의 권위와 아버지의 권위에 대한 간단한 고찰


1259a37.
앞에서 보았듯이 가사 관리 기술은 세 부분으로 나뉘는데, 그중 하나는 노예들에 대한 중인의 지배─이에 관해서는 앞에서 이미 논의했다─, 다른 하나는 아버지의 지배, 남은 하나는 결혼 관계에서 비롯되는 남편의 지배다. ( ... ... )


출처 2: Aristotle. Aristotle in 23 Volumes, Vol. 21, translated by H. Rackham. Cambridge, MA, Harvard University Press; London, William Heinemann Ltd. 1944. (페르세우스 디지털 라이브러리)


1259a.
( ... ... ) so this subjects may be studied from these authors by anybody concerned to do so; but in addition a collection ought also to be made[주]2 of the scattered accounts of individuals. All these methods are serviceable for those who value wealth-getting,
1259a6(?).
for example the plan of Thales[주]3 of Miletus, which is a device for the business of getting wealth, but which, though it is attributed to him because of his wisdom, is really of universal applicaiton. Thales, so the story goes, because of his poverty was taunted with the uselessness of philosophy; but from his knowledge of astronomy he had observed while it was still winter that there was going to be a large crop of olives, so he raised a small sum of money and paid round deposits for the whole of the olive-presses in Miletus and Chios, which he hired at a low rent as nobody was running him up; and when the season arrived, there was a sudden demand for a number of press at the same time, and by letting them out on what terms he liked he realized a large sum of money, so proving that it is easy for philosophers to be rich if they choose, but this is not what they care about. Thales then is reported to have thus displayed his wisdom, but as a matter of fact this device of taking an opportunity to secure a monopoly is a universal principle of business; hence even some states have recourse to this plan as a method of raising revenue when short of funds: they introduce a monopoly of marketable goods.
1259a23(?).
There was a man in Sicily who used a sum of money deposited with him to buy up all the iron from the iron mines, and afterwards when the dealers came from the trading-centers he was the only seller, though he did not greatly raise the price, but all the same he made a profit of a hundred talents.[주]4 on his capital of fifty. ( ... ... ) Yet really this device is the same as the discovery of Thales, for both men contrived to secure themselves a monopoly. An acquaintance with these devices is also serviceable for statesmen, for many states need financial aid and modes of revenue like those described, just as a household may, but in greater degree; hence some statesmen even devote their political activity exclusively to finance.

1259a37(?).
And since, as we saw[주]7, the science of household management has three divisions, one the relation of master to slave, of which we have spoken before,[주]8, one the paternal relation, and the third the conjugal[주]9─for it is a part of the household science to rule over wife and children ( ... ... )

출처 3: ...

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