2017년 9월 1일 금요일

[발췌] contract of bottomry


※ 발췌 (excerpts):


출처 1: Investopedia: Bottomry

When the owner of a ship borrows money and uses the ship itself (referring to the ship's bottom or keel) as collateral. If the ship is lost during the course of voyage then the creditor will lose the loan; if the ship survives, the lender will receive the principal plus interest.

The interest received by the lender on a bottomry loan is referred to as "maritime interest", and can be higher than the legal rate of interest. Unlike a typical loan in which the borrower is liable for the debt at all times, a bottomry contract makes the lender liable for the loan because it will not receive money if the ship is lost.


출처 2: https://en.wikipedia.org/wiki/Bottomry

A bottomry, or bottomage, is an arrangement in which the master of a ship borrows money upon the bottom or keel of it, so as to forfeit the ship itself to the creditor, if the money with interest is not paid at the time appointed at the ship's safe return.

This occurs, for example, where the ship needs urgent repairs during the course of its voyage or some other emergency arises and it is not possible for the master to contact the owner to arrange funds, allowing the master to borrow money on the security of the ship or the cargo by executing a bond. Where the ship is hypothecated, the bond is called a bottomry bond. ( ... ... )

The Code of Hammurabi describes a form of bottomry which is a risk transferring technique. A bottomry would be taken, but the repayment would be contingent on the ship successfully completing the voyage. This is more like a catastrophe bond than traditional insurance. In traditional insurance, you pay premiums and receive a benefit on the risk event. With bottomry and catastrophe bonds, you receive a loan up front and only pay it back with a premium if the risk event doesn't occur.


출처 3: http://www.businessdictionary.com/definition/bottomry-bond.html

Older type of bond or promissory note secured by a ship as collateral, issued by the ship's captain who urgently needed money but could not contact the shipowners (or when they lacked creditworthiness). It was called 'bottomry' because originally only the ship's keel (and hence the ship structure) was intended to be pledged, but not the cargo being carried. The pledged ship could not be sold before its bottomry bonds were paid off, but all such claims were automatically canceled if the ship was lost. See also maritime lien.


출처 4: https://www.maritimeprofessional.com/blogs/post/bottomry-13334

Bottomry is an ancient and largely archaic form of maritime lien. It is a contract entered into by the owner (or other authorized party, such as the master) to obtain funds from a lender. The funds plus interest are to be repaid, in typical contracts, upon successful completion of the voyage. If the ship is lost, there is no obligation to repay the loan amount. If the voyage is successful and the loan plus interest is not repaid in accordance with the terms of the bottomry contract, then the lender acquires title to the vessel.

The bottomry contract was thus a conditional loan. In additin to its initial use for funding upcoming voyages, bottomry was later also used to pay for unexpected costs (such as costs of repair of damages) that occurred during a voyage. ( ... ... ) Records from the Roman Empire show that the interest rae on bottomry contracts averaged about 6%. Bottomry contracts fell into disuse as modern marine insurance, commercial lending, and maritime liens developed, particularly at Edward Lloyd's coffehouse in London in the late 17th century.


출처 5: Britannica


출처 6: The Origin and Early History of Insurance: Including the Contract of Bottomry (by Charles Farley Trenerry)


출처 7: 英國 海事法上 船舶 모게지(Mortgages)에 관한 一考察 (정선철 지음. 한국해법학회지 제39권 제2호 (2008년 11월)



B.C. 4세기경 그리스에서는 해사법이나 상관습법에 의하여 선박 소유자가 선박을 물적 담보로 자금을 융자한 경우, 항해가 안전하게 완료된 때에만 고리의 채무를 상환하고 난파 등의 선박 사고시에는 채무를 면제받았다. 단, 선박이 안전하게 항해를 완료함에도 불구하고 채무를 상환하지 못한 경우, 채권자는 그 선박을 매각하여 우선 변제를 받는 모험대차(bottomry)가 존재하였다. 이 모험대차 제도는 유럽의 많은 해운 국가들에서도 받아들여졌다.[주]4

선박 모게지 제도는 토지 모게지법에서 변천하여 발전되었다. ( ... ... )

19세기에 이르러 선박 등록 제도가 출현하였으며, 대형 선박에 대한 금융의 필요가 대두되었다. ( ... ) 채권자들은 그들에게 불리한 모험대차증서(bottomry bond) 제도보다 더 안전하고 확실한 담보 제도의 필요로 동산인 선박을 담보로 하는 선박 모게지 제도가 등장하게 되었다.[주]7 금융업자들은 모험대차의 경우처럼 선박이 멸심됨으로써 그들의 채권이 소멸하는 것을 원치 않았으며 오히려 담보가 있는 투자를 원하였다. 그리하여 모험대차가 소멸하고 대신 선박 모게지 제도가 등장하게 되었다. ( ... ... )



출처 8: http://elearning.kocw.net/document/lec/2011_2/dunksung/LeeWonJeong/01.pdf

모험대차(bottomry)라 함은 그리스•로마시대에서 행하여지던 일종의 금전소비대차로서, 해외무역에 흥미를 가지고 있는 금융업자로부터 선박이나 화물을 담보로 돈을 빌린 선주나 화주가 항해가 무사히 종료하면 차용한 원금에 고율 (22~33%)의 이자를 붙여 상환하고, 항해 도중에 해난이나 해적 등의 해상위험으로 전손이 발생한 때에는 원리금의 상환이 면제되는 계약을 말한다. 즉 모험대차는 융자와 위험부담이라는 두 가지 기능을 가진 경제제도로서 모험대차의 이자에서 일반금리를 뺀 차액이 오늘날의 보험료에 상당하는 것이다. ( ... ... )


출처 9: http://www.jinwooworld.co.kr/modules/board/bd_view.html?no=971&id=notice&or=bd_order&al=asc&p=15

bottomry bonds(모험대차:冒險貸借): 무역 선주가 무역을 하기 위하여 해외에 출항함에 있어 그것을 담보로 일종의 보험조건으로 항해자금을 차입하는 제도이다. 중세기 초기의 남부유럽의 무역도시에 있었던 일종의 해손보상 제도록서 차입한 원금과 이자는 본선이 무사히 무역목적을 달성한 경우에만 반제되고 해난을 당한 경우 에는 손해의 정도에 비례하여 채무의 전부 또는 일부가 면제된다 . 이자는 보험료의 성질을 갖는 고율이며 나중에는 그 적하(積貨 )도 담보로 할 수 있게 되었으므로 선대차입(先貸借入)-(respond ention bound)이라고 불리었다.


출처 10: http://www.insnews.co.kr/issue/issue_hot_view.php?firstsec=5&num=28627&secondsec=21

지금과 유사한 보험제도는 함무라비 법전에서 찾아볼 수 있다. 4천여 년 전 바빌로니아 상인들은 바다에서 겪는 위험에 대비하여 ‘보텀리(Bottomry)‘라는 제도를 만들었다고 한다.

배를 맡기고 항해 비용을 빌려주는 일종의 차금(借金)형식을 보완한 것. 화물을 저당하여 자금을 차입한 후 항해가 무사히 끝나면 원금과 고율의 이자를 물고, 만약 해난으로 인한 손해가 발생하면 채무의 일부나 전부를 면제 받는 일종의 대차거래이다. 해난만 무서운 게 아니었다.

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