2009년 5월 13일 수요일

Friedrich Schiller

자료: 다음백과(브리태니커), http://enc.daum.net/dic100/contents.do?query1=b13s3228b

철학 연구와 역사학

실러의 병은 불행한 것이긴 했지만 그래도 한 조각의 큰 행운을 안겨주었다. 쉬면서 건강을 회복할 시간을 주기 위해 2명의 덴마크인 후원자가 3년 동안 풍부한 연금을 제공하겠다고 나선 것이다. 실러는 이러한 시간의 일부를 할애하여 이마누엘 칸트의 철학을 공부하고자 결심했다. 칸트의 견해를 받아들이기 시작하자 곧 그는 자신의 견해를 피력하고 싶은 충동을 느꼈다. 이렇게 칸트의 철학과 우연히 만나게 됨으로써 1793~1801년에 일련의 평론들을 발표했다(→ 미학). 〈우미(優美)와 품위에 관하여 Über Anmut und Würde〉·〈숭고에 관하여 Über das Erhabene〉를 비롯하여 2가지 시적 창조 유형의 차이에 관한 저명한 논문집 〈소박한 문학과 감상적인 문학에 대하여 Über naive und sentimentalische Dichtung〉 등에서 실러는 미적 활동의 성격과 이것의 사회 속에서의 기능 및 도덕적 경험과의 상관관계를 정의하려고 했다. 〈소박한 문학과 감상적인 문학에 대하여〉는 인간의 미적 교육에 관한 편지들을 모은 〈인간의 미적 교육에 관한 서한 Briefe über die ästhetische Erziehung des Menschen〉과 마찬가지로 〈호렌 Die Horen〉지에 처음 발표되었다. 야심적이었으나 오래 가지 못했던 이 문학지는 실러가 편집을 맡았으며 요한 프리드리히 코타가 출판을 담당했다. 코타는 독일의 지도적인 출판인으로 실러가 1793~94년 고향 슈바벤을 방문하는 동안 만나게 되었다.
이 비평활동의 시기에 〈이상과 삶 Das Ideal und das Leben〉·〈산책 Der Spaziergang〉·〈노래의 힘 Die Macht des Gesanges〉과 같은 절묘한 성찰시가 나왔다. 이들은 진정한 의미에서 '철학적 서정시'인데, 이는 시로 쓴 철학이 아니라 지적 경험에 의해 영감을 얻은 시적 발언을 말한다. 여기에는 실러의 철학적·비판적 사상의 정수가 담겨 있으며 그가 쓴 시 가운데 가장 뛰어나지만 소수만이 감상할 수 있는 시이다. 반면 〈장갑 Der Handschuh〉·〈잠수부 Der Taucher〉·〈이비쿠스의 두루미 Die Kraniche des Ibykus〉 등 1797년에 쓴 발라드들은 가장 애독되는 작품들이다. 그는 이러한 시들과 아울러 유명한 시 〈종(鐘)의 노래 Lied von der Glocke〉를 통해 어떻게 하면 시가 품위를 떨어뜨리지 않고 거리의 평범한 사람들에게 접근할 수 있는지를 보여주고 있다.

자료: wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Schiller


Johann Christoph Friedrich von Schiller [johan/joːhan krɪstɔf friːtʁɪç fɔn ʃɪləʁ/ʃɪlɐ] (10 November 1759 – 9 May 1805) was a German poetphilosopherhistorian, and playwright. During the last few years of his life (1788–1805), Schiller struck up a productive, if complicated, friendship with already famous and influential Johann Wolfgang Goethe, with whom he greatly discussed issues concerning aesthetics, encouraging Goethe to finish works he left merely as sketches; this thereby gave way to a period now referred to as Weimar Classicism. .....

Philosophical papers

Goethe and Schiller monument in Weimar

Schiller wrote many philosophical papers on ethics and aesthetics. He synthesized the thought of Immanuel Kant with the thought of Karl Leonhard Reinhold. He developed the concept of the Schöne Seele (beautiful soul), a human being whose emotions have been educated by his reason, so that Pflicht und Neigung (duty and inclination) are no longer in conflict with one another; thus "beauty," for Schiller, is not merely a sensual experience, but a moral one as well: the Good is the Beautiful. His philosophical work was also particularly concerned with the question of human freedom, a preoccupation which also guided his historical researches, such as the Thirty Years War and The Revolt of the Netherlands, and then found its way as well into his dramas (the "Wallenstein" trilogy concerns the Thirty Years War, while "Don Carlos" addresses the revolt of the Netherlands against Spain.) Schiller wrote two important essays on the question of the Sublime (das Erhabene), entitled "Vom Erhabenen" and "Über das Erhabene"; these essays address one aspect of human freedom as the ability to defy one's animal instincts, such as the drive for self-preservation, as in the case of someone who willingly dies for a beautiful idea.


The Aesthetic Letters

Portrait of Friedrich von Schiller by Gerhard von Kügelgen.

A pivotal work by Schiller was On the Aesthetic Education of Man in a series of Letters, (Über die ästhetische Erziehung des Menschen in einer Reihe von Briefen) which was inspired by the great disenchantment Schiller felt about the French Revolution, its degeneration into violence and the failure of successive governments to put its ideals into practice.[15] Schiller wrote that "a great moment has found a little people," and wrote the Letters as a philosophical inquiry into what had gone wrong, and how to prevent such tragedies in the future. In the Letters he asserts that it is possible to elevate the moral character of a people, by first touching their souls with beauty, an idea that is also found in his poem Die Künstler (The Artists): "Only through Beauty's morning-gate, dost thou penetrate the land of knowledge."

On the philosophical side, Letters put forth the notion of der sinnliche Trieb / Sinnestrieb ("the sensuous drive") and Formtrieb ("the formal drive"). In a comment to Immanuel Kant's philosophy, Schiller transcends the dualism between Form and Sinn, with the notion of Spieltrieb ("the play drive") derived from, as are a number of other terms, Kant's The Critique of the Faculty of Judgment. The conflict between man's material, sensuous nature, and his capacity for reason (Formtriebbeing the drive to impose conceptual and moral order on the world), Schiller resolves with the happy union of Form and Sinn, the "play drive," which for him is synonymous with artistic beauty, or "living form." On the basis ofSpieltrieb, Schiller sketches in Letters a future ideal state (an eutopia), where everyone will be content, and everything will be beautiful, thanks to the free play of Spieltrieb. Schiller's focus on the dialectical interplay between Form and Sinn has inspired a wide range of succeeding aesthetic philosophical theory, including notably Jacques Rancière's conception of the "aesthetic regime of art."

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