2011년 10월 22일 토요일

[용어 탐색] deadweight, dead weight




(...) While not "tonnage" in the proper sense, the following methods of ship measurement are often incorrectly referred to as such:

Displacement is the actual total weight of the vessel (mostly without pay load). It is often expressed in long tons or in metric tons, and is calculated simply by multiplying the volume of the hull below the waterline (i.e. the volume of water it is displacing) by the specific gravity of the water. (Note that the specific gravity will depend on whether the vessel is in fresh or salt water, or is in the tropics, where water is warmer and hence less dense.) For example, in sea water, first determine the volume of the submerged portion of the hull as follows: Multiply its length by its breadth and the draft, all in feet. Then multiply the product thereby obtained by the block coefficient of the hull to get the hull volume in cubic feet. Then multiply this figure by 64 (the weight of one cubic foot of seawater) to get the weight of the ship in pounds; or divide by 35 to calculate the weight in long tons. Using the SI or metric system : displacement (in tonnes) is volume (in m³) multiplied by the specific gravity of sea water (1.025 nominally).

The word "displacement" arises from the basic physical law, discovered by Archimedes, that the weight of a floating object equates exactly to that of the water which would otherwise occupy the "hole in the water" displaced by the ship.
Lightship or Lightweight measures the actual weight of the ship with no fuel, passengers, cargo, water, etc. on board.

Deadweight tonnage (often abbreviated as DWT for deadweight tonnes) is the displacement at any loaded condition(짐을 얼마나 실었든 짐을 포함한 배수량 무게) minus the lightship weight(짐을 싣지 않는 배 자체의 무게). It includes the crew, passengers, cargo, fuel, water, and stores. Like Displacement, it is often expressed in long tons or in metric tons.


cf. http://maritime.about.com/od/Glossary/g/Definition-Of-Deadweight-Tonnage.htm

Deadweight Tonnage refers to the carrying capacity of a vessel. Deadweight tonnage can be figured by taking the weight of a vessel which is not loaded with cargo and subtracting that figure from the weight of the loaded vessel.

Examples:
A vessel that weighs 2000 tons with crew and supplies takes on 350 tons of cargo in port. The deadweight of this vessel would therefore be 350 tons.

Displacement Tonnage is the actual weight of a vessel. The term is expressed as a displacement weight in order to reflect the amount of water which is displaced by the vessel's hull. The draft of a vessel can then be used to determine the weight using markings on the hull called load lines.


deadweight : 자체무게 
dead storage: 불사용물 보관료
dead weight : 사중(死重; 짐을 싣지 않은 상태의 선박 기타 수송 수단의 무게) 
deadweight : (물체의)중량, 차량의 자중(自重), 



TONNAGE(톤수)의 종류 및 용도

G/T (GROSS TONNAGE : 총톤수)

선박의 세금, 등기용으로 주로 사용하며, 선각으로 둘러싸여진 선체 총용적에서 추진, 안전, 위생에 연계되는 SPACE 를 뺀 것임. (1G/T는 100FT³ = 2.83M³)

NT (NET TONNAGE : 순톤수)

직접 영업행위에 사용되는 면적, 즉 화물과 여객의 수송에 제공되는 용적을 말한다. 다시 말하면 총톤수에서 선박운항에 이용되는 부분의 적량(선원실, 해도실, 기관실, 밸러스트탱크 등)을 공제한 순적량을 톤수로 환산한 수치로 총톤수와 같이 100ft3를 1톤으로 하며, 보통 총톤수의 약 0.65배 정도에 해당된다. 순톤수는 직접 상행위를 하는 용적이므로 항세, 톤세,  운하통과료, 등대 사용료, 항만시설 사용료의 기준이 되고 있다.

DWT (DEADWEIGHT TONNAGE : 재화중량톤수)
화물운송 약정용으로 주로 사용하며, 선박이 적재할 수 있는 화물의 중량임. (1DWT는 1,000KGS)

DISPT (DISPLACEMENT TONNAGE : 배수량톤수)
물위에 떠있는 선박의 수면하 부피와 동일한 물의 중량이 배수톤수이며 아르키메데스의 원리에 의한 선박의 무게로 주로 군함에 쓰여지는 톤수이다. 

CGRT (COMPENSATED GROSS REGISTERED TONNAGE : 표준 화물선 환산톤수)
주로 조선업계에서 사용되는 톤수로서, 기존의 DWT와 G/T가 선박의 종류에 따라 차이가 많이나고 선박 건조시 작업 공수량(공수) 및 부가가치를 정확히 반영하지 못하므로 이를 보완한 것이며, CGT는 CGRT의 산정기준을 세계적으로 통일하기 위한 것임. (COMPENSATED GROSS TONNAGE)

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